Сватбено тържество е един от най-важните дни в живота ни. Ден, който е незабравим и неповторим. Ден, в който единствените важни сте вие. Изборът на Дисководещ и поверяването на празненството ви в негови ръце е специфична и деликатна тема. Може би се питате „Как тогава се избира подходящ ДиДжей?“. Аз бих ви отговорил по следния начин – след като го поканите на среща с вас и разговаряте на дълго и широко за вашия ден, а ако го поканите на повторна среща за доуточняване на детайлите и вече го приемете като добър познат, а защо не и приятел, то тогава това е вашият Дисководещ за сватба.
Дисководещ за сватба не се избира по многословни текстове или снимки, клипчете, красив web сайт или чрез препоръки от един или друг DJ/форуми. Би следвало да ви напиша какви ли не суперлативи, за да изберете мен на вашия сватбен ден, но според мен по-горе написаното е напълно достатъчно. Ще се опитам да синтезирам в няколко изречения начина, по който работя на сватба.
1. Изцяло се съобразявам с вашите музикални желания и жанровете, които сте избрали за своето тържество. Не правя своеволия и не налагам свои виждания за стила на музиката, а се водя от това, което искате и забавлява вас и вашите гости. Работя с всички музикални жанрове, а ако вие изисквате строго определен жанр, то аз се съобразявам строго и конкретно с него и вашите желания.
2. Обикновено 10-15 мин преди предстоящ ритуал лично ви известявам за това какво ще се случи, за да знаете самите вие, да имате готовност и най-вече да бъдете в залата, за да се избегнат моменти, в които ви няма а пък DJ обявява ритуал или игра.
3. Начинът, по който водя сватбите е строго индивидуален и не е матричен, както при някои други водещи. Стремя се да улавям и изучавам емоциите и чувствата ви и да ги пресъздавам с думи и музика както на вас, така и на вашите гости.
Това е със сигурност един от първите въпроси, които вълнува всяка една бъдеща двойка, която е решила да организира своята мечтана сватба. Тъй като доста хора се убедиха сами, че има много повече сватби, отколкото всички си представят, започва да става все по-трудно да организирате своята сватба, ако решите да го направите само няколко месеца преди избраната дата. Това е така, защото повечето ресторанти, агенции и фотографи вече са заети и изборът ви е доста по-ограничен. Разбира се, ранното организиране на Сватбения празник (поне 1 година предварително) е препоръчително, защото ви дава възможността да имате по-богат избор, преди всички хубави места и професионалисти в бранша да бъдат заети, но в никакъв случай не означава, че ако решите да организирате Сватбата си 3-4 месеца преди датата, няма да се справите. Поради факта, че вече и в България стана популярно нещата да се организират доста по-рано от обикновено (както е на много места по света), вече има тенденция, при която младоженците приемат за сравнително нормално да започнат организацията поне 9-12 месеца предварително, за да могат да са спокойни, че всичко, което искат да направят, ще може да се случи.
Ако трябва да бъдем честни, един от факторите, които налагат по-ранна организация, са липсата на достатъчно места за сватби в България, което принуждава младоженците да бързат да запазят поне ресторанта, преди да свършват хубавите дати и дни. В София например има не повече от 45 -50 ресторанта, които са подходящи и които се ползват за сватби, което ограничава избора и възможностите на младоженците. Ресторантите в столицата и навсякъде в България са много повече, но тези, които са пригодени и подходящи за сватба, не са чак толкова много, колкото си мислите.
Притиснати от обстоятелствата доста младоженци започват организацията на своята сватба още от предишната година. Ако обаче вие не сте от типа хора, които искат да направят Сватбената церемония си в типичния сватбарски ресторант, не държите за тях да работят най-търсените имена в бранша и нямате хиляди изисквания, то тогава нямате нужда да започвате организацията 1 година предварително. Няколко месеца биха ви били достатъчни, за да се справите.
Дилемите тук са големи, защото има много неща, с които трябва да се съобразите. Вече има доста повече места, където можете да направите своето сватбено тържество, но всичко зависи от вашите желания и от няколко фактора, които трябва да съобразите при избора си. Първото нещо, за което трябва да помислите е колко пари бихте могли да отделите и колко голяма част от гостите ще трябва да пътуват. Ако живеете в София например и искате да сравните колко би струвала една сватба тук и една извън София ще видите, че разходите са доста идентични. Средно един куверт в хубав ресторант в София е около 55-70 лв. При 100 души ще платите между 6000 или 7000 с овъртайм за и допълнителни напитки цялата вечер. Ако искате Сватбената церемония да бъде извън София, има възможност да получите и по-евтини оферти за самите куверти, но много хотели и комплекси ще ви задължат да заплатите и запазите определен брой стаи за гостите, което увеличава разхода. След като прецените това, ще се изправите и пред дилемата дали да плащате нощувка и транспорт за всички или да бъде за тяхна сметка. Това е доста деликатен момент, защото много хора, поради липса на ресурси, могат да откажат поканата ви, ако трябва да заплатят тези разходи. За това доста младоженци покриват една голяма (или цялата част) от тези разходи, но това може доста да увеличи бюджета. Друго, което трябва да имате предвид, ако правите сватба на място, различно от това, в което живеете, са разходите за транспорт, нощувка и командировъчни на всички хора, които пътуват – фотограф, видео оператор, ДиДжей, декоратори. Разбира се, че винаги може да се наемат хора от района, в който сте решили да празнувате, но ако все пак искате да изберете други, ще трябва да предвидите и тези разходи. Чисто логистично има малко повече детайли при организация в някоя далечна дестинация, но всяко нещо си има и положителни и отрицателни страни. За това тук един от основните фактори са финансите.
Сватбените куверти в най-популярните сватбени ресторанти в София започват от 45 лв и могат да стигнат до 90 лв на човек. В средния ценови клас ресторанти цените са около 50-65 лв, а във високия клас (р-т в хотел Хилтън, Резиденция Тера, Радисън, Вила Екатерина и други) са между 75 и 90 лв. В останалите големи градове с страната като Пловдив, Варна, Бургас, Велико Търново, Плевен цените са малко по-ниски, но отново минималната цена е около 35 лв и може да стигне до 65-75 лв на човек.
След като вече сте помислили къде точно искате да бъде сватба, в града или извън него, остава да помислите за още няколко други фактора, които ще определят вашия избор. Тези неща са следните:
• Преценете с какъв бюджет разполагате и спрямо него търсете опции в зададения ценови диапазон;
• Помислете колко гости смятате да поканите, за да стесните кръга на търсене и да гледате заведения с капацитета, който ви интересува;
• Решете дали искате сватба на открито или на закрито и по този начин още повече ще стесните кръга на търсене;
• Приоритизирайте нещата, които за важни за вас при избора на ресторант. Помислете на кое държите повече. На добра храна и обслужване, на красива атмосфера или на нещо съвсем различно;
• Обмислете дали искате да има място за изнесен ритуал или уелкъм дринк коктейл;
• Помислете дали ще имате много гости от други населени места, които ще изискват хотелско настаняване.
След като обсъдите всички тези въпроси и прецените кои са важни за вас, тогава можете да започнете с истинското търсене. Колкото повече избрани критерии имате, толкова по-лесно ще изберете място, защото ще имате конкретен ориентир. Все пак ресторантите за сватба не са хиляди и ще можете да изберете, стига да помислите за всички важни фактори, които вече изброихме.
Хубав въпрос, който започваме да се чува все по-често. Тъй като Сватбата е нещо много лично, решението за това как да протече сватбеният ден е само и единствено в ръцете на бъдещите младоженци. Ако вие и половинката ви не сте големи любители на сватбите и искате да направите сватба, просто за да направите удоволствие на някой друг (например родители и роднини), тогава не бихме ви посъветвали да се захващате с организацията на нещо голямо и грандиозно. Ако не ви допадат големите партита и не обичате да бъдете център на внимание, тогава Сватбата не е вашето събитие. Със сигурност няма да се чувствате добре в кожата си и това ще личи по време на цялото тържество.
Ако обаче сте от хората, които обичат сватбите, веселбите и големите и шумни партита, то тогава традиционната българска сватба с много гости и добро настроение е за предпочитане пред мини сватба на някой далечен остров. Тук отново е въпрос на личен избор колко голяма да бъде Сватбения празник, но е важно да знаете, че не бройка, а хората, които присъстват на самата сватба, я правят истински неповторима. Така че ако винаги сте си мечтали за една красива и весела сватба, със сигурност не трябва да се замисляте кое е правилното решение. Помнете, че въпреки дребните неща, които може да не станат, така както искате по време на Сватбената церемония, най-важно е вашето настроение и вашите спомени, които ще ви останат завинаги в сърцето.
Отново един много деликатен и често задаван въпрос, за който няма еднозначен отговор. Времето на големите български сватби с по 300-400 души вече е отминало и много бъдещи семейства нямат нито желанието, нито финансовата възможност да поканят цялата околия на своята сватба. Хубаво е да се канят хора, които са наистина близки на младоженците или на техните родители, за да могат те наистина да се зарадват на хубавия празник. Разбира се, че е хубаво да се уважат и родителите на младоженците и техните желания, но всичко трябва да бъде с мярка и да бъде съобразено с възможностите на хората, които плащат Сватбено тържество и с желанията на самите младоженци, за да няма обидени и огорчени.
Много често се случва младоженците да се запознават с над 50 роднини по време на Сватбата, които никога не са виждали, и това не допринася за тяхното добро настроение. Все пак какъв повод за радост имат тези далечни роднини, които никога не са те виждали, а само за чували за теб? Помислете каква точно искате да бъде вашата сватба и какво настроение искате да създадете и така ще можете сами да прецените колко и какви гости да поканите.
Ако вие сте човек, който обича да организира и който няма проблем с това да прави проучване, да прекарва дни в търсене на правилната услуга и ДиДжей ;), то тогава вие ще се справите и сами с организацията на вашата сватба. Безспорно е, че нещата, които трябва да се организират са много, но ако вие имате критерии, по които да търсите и знаете какво точно искате, организацията може да ви отнеме месец и след това можете да си почивате в очакване на големия ден.
Ако обаче сте от хората, които се изнервят да прекарват седмици в търсене на нещо подходящо, тогава просто се обърнете към някой надежден роднина, които ще организира сватбеното тържество и ще ви спести доста пари от наемането на цялостна услуга на фирма за организиране.
За любителите на традиционните български сватби, при които гражданският брак се сключва в обредния дом, след това църковният в църквата и най-накрая вечерта завършва с тържество, най-удачният вариант е да се следват стъпките, както са по-план и да се избере обреден дом, който е в близост до църквата и ресторанта, за да не се губи време.
За младоженците, които търсят по-различно изживяване и искат да заменят стандартния ритуал, бихме могли да предложим организирането на изнесен ритуал. Той може да бъде проведен в градината на ресторанта, на плажа или дори в някоя пещера, което става популярно в последните години.
Традициите в България са нещо, което доста се е видоизменило през годните, но голяма част от младоженците избират да продължат традицията и да спазят основните ритуали. Кои от тях обаче да изпълните решавате вие. Моят опит показва , че повече от 90% от младоженците предпочитат да спазват традициите, което според нас е нещо много ценно, защото така се запазва Българския дух и традициите продължават да се предават през поколенията. Списък с ритулани традиций може да видите в калкулатора на ДиДжей Марек.
Въпреки че все още има хора, които подаряват подаръци на сватба, по-лесният, удобен и предпочитан от младоженците (а и от самите гости) вариант е този, при който вместо подаръци, се оставят пликове с пари. Този вариант е по-предпочитан, защото много младоженци искат да заминат на следсватбено пътешествие, или да си купят нещо хубаво за новия дом и имат нужда от средства, а не от подаръци, които може и да не използват, ако не са избрани по техния вкус.